Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Kutya képzése

 

A kutyák tanítása

Ha nem akarjuk, hogy sok gondunk, problémánk legyen a kutyánkkal, akkor annak mindenképpen meg kell tanítani néhány alapvető feladatot.
Ha egy kutya leül a járdánál, tud laza pórázon sétálni, és tudja, mit jelent a „gyere” és a „ helyedre”, sokkal könnyebb lesz vele együtt élni.

A kutya tanítását többféleképpen megoldhatjuk: elvihetjük kutyaiskolába, hívhatunk egyéni oktatót, leadhatjuk bentlakásos kiképzésre, vagy foglalkozhatunk mi magunk is vele, otthon.

A kutyák otthoni tanítása a kutya-gazda kapcsolat legizgalmasabb része, a legjobb közös programok egyike, amikor két lény megismeri egymás gondolkodását, és kommunikációját, továbbá közösen oldanak meg feladatokat. 

Fontos hogy a kiképzés először ingerszegény környezetben történjen, mert így a kutya teljes mértékben a gyakorlatok végrehajtására koncentrálhat

A tanítás elején a kutya nem köti vezényszóhoz a gyakorlatot, így azért, hogy végrehajtsa kényszert kell alkalmaznunk. A kényszerítés fogalma alatt az értjük, hogy a kutyával valamilyen módszer segítségével (póráz kezeléssel, kéz használatával stb.) végrehajtatjuk a kívánt feladatot.

Ez nem azt jelenti, hogy a kutya olyasmit tegyen amely nem a természetes mozgása. A későbbiek során is célszerű alkalmazni a kényszert, hogy a gyakorlatok gyors és pontos teljesítése rögződjön. 
A kutya számár legyen egyértelmű, hogy a kiadott vezényszóhoz melyik gyakorlat végrehajtása tartozik. 
Mindig azonos erősséggel, és hangsúllyal kell kiadni a parancsokat, hogy a kutyánál a megfelelő cselekvés váltódjon ki. Nézzük például az „ül” és az „állj” vezényszavakat. Mindkettő egy szótagú szó így a kutya számára könnyen összekeverhető. Az „ül” parancsot ezért röviden, az „állj” vezényszót elnyújtva mondjuk ki, hogy a kutya érzékelje a köztük lévő különbséget.
Lényeges, hogy a vezényszó előzze meg a végrehajtást (kényszert). A kettő közötti időkülönbség csak minimális lehet, a vezényszó kiadása után azonnal következik a gyakorlat végrehajtása. Ezt teszi lehetővé, hogy a kutya a kettő között ki tudjon építeni egy megfelelő kapcsolatot és a vezényszóra is teljesítse a feladatot.

Amennyiben a gyakorlás során rendszeresen eltűrjük a kutya hibázásait, akkor beépül a gyakorlatokba ami a szabályos végrehajtás rovására megy.

Kényszerítés mellett nagyon fontos a kutya számára a dicséret. Ez soha nem maradhat el egyetlen sikeres gyakorlat után sem. A dicséret a simogatás során éreztetni kell a kutyával elégedettségünket. Jó megoldás lehet még a dicséret mellett a jutalomfalat adása, vagy a gazdával történő apportjáték.

Fontos, hogy a kutyával rendszeresen gyakoroltassuk a megtanult feladatokat. Amennyiben ezt elhanyagoljuk, akkor a tanítás során elsajátított gyakorlatok felejtődnek és a kutya alkalmassága is csökken. A kutya számára a parancs lehet vezényszó, látható vagy hallható jel is, pl. kéz vagy testtartás.

A kutya többféle parancshoz is társíthatja egy gyakorlat végrehajtását, pl.: hanghoz és látható jelhez is. 
Ez tanítható úgy, hogy amikor a kutya már vezényszóra végrehajtja a gyakorlatot akkor a parancs kiadásával egy időben a vezető mutatja a látható jelet is. Megfelelő számú ismétlés után a kutya a jelre is végrehajtja a feladatot

 

VADÁSZAT

Ha kutya megfelelő tanítást kap akkor lehet csak jó vadászkutya!  A vadászathoz szükséges tulajdonságok: jó apport készség, jó szaglás,mindenképpen betudják hívni a kutyát,és a fegyelmezettség. A hazai vadászati viszonyok között két feladata lehet a kutyának: a lövés utáni munka,a lőtt vagy sebzett vad utánkeresése, és - az arra alkalmas kutyák részére - a vaddisznó hajtás. Az érdeklődők a fajtaklubboknál részletes felvilágosítást kaphat.

TERÁPIÁS KUTYA

Terápiás kutyának főleg kistermetű kutya az ideális. A terápiás kutyák legfontosabb tulajdonságai: legyen tiszta, nyugodt,semmiképpen ne legyen agresszív.Az állatasszisztált terápiák működésének kulcsa az ember és az állat közötti kapcsolat jótékony hatása, például a kutya simogatása következtében fellépő fizikai hatások: szívritmus, koleszterinszint, vérnyomás csökkenése; lelki hatások: szorongás, fájdalomérzet, stressz-szint csökkenése ; szociális hatások: a kutyáról való gondoskodás, az állat általi feltétel nélküli elfogadás pozitív hatása. Ezen kívül az állatok az emberek közötti kapcsolatok kialakulását is segítik, katalizátorként fokozzák ( pl.: kutyasétáltató csoportok kialakulása). Ezeket a hatásokat használják ki a terápiában. A terápiáknak mindig konkrét  fejlesztési célja van (beszéd,mozgás,szociális készségek fejlesztése, szorongás oldása stb.). Fontos, hogy a gazdinak is legyen késztetése a segítségnyújtásra, hiszen a kutya önállóan nem tud terápiát végezni. A terápiás kutya legyen tiszta ( minden foglalkozás előtt meg kell fürdetni), egészséges ( negyedévente teljes körű állatorvosi vizsgálat, szőr-és székletvizsgálat, parazita mentesítés stb.), barátságos,emberszerető - önállóanakarjon kapcsolatot  felvenni idegen emberekkel - , és jó, ha tud különböző trükköket( pacsiadás, apportírozás,gurulás, bukfencezés stb.).

MENTŐKUTYA TRÉNING

Ha ebbe az irányba kezdjük el kiképezni kutyánkat különösen nagy hangsúlyt kell fektetnünk a fegyelmezettségre.A Nemzetközi Mentőkutyás Szövetség vizsgaszabályzata szerint öt kategóriában tudjuk képezni és vizsgáztatni kutyánkat: terület - és romkutatás, nyomkövetés, lavinakutatás, vízimentés. Ezek közül Magyarországon az első három ágazattal foglalkoznak komolyan, az utóbbi kettőnek az itthoni területi adottságok miatt nincs nagy jelentősége. A vizsga három részből áll:fegyelmező feladatok bemutatása a pályán, ügyességi feladatok megoldása és a szimatmunka. A fegyelmező feladatok hasonlóak az őrző védő sport fegyelmező feladatsorához (szabadon követés, ültetés, fektetés,állítás, behívás, apportírozás, kúszás, előrre küldés). Az ügyességi feladatok különböző akadályok szabály szerinti megoldásából állnak (mozgó palló, libikóka, vízszintes létra, kúszás, távolugrás, idegen anyagon való áthaladás, irányba küldés, kutya cipelése). A szimatmunkánál különböző számú személyt kell megtalálni, kategóriától függően meghatározott nagyságú romos vagy erdős területen, illetve adott hosszúságú nyomon. Mindegyik kategóriában létezik alap- és emelt szintű vizsga. Akit érdekel az ilyen irányú kiképzés, az az ország több területén eredményesen működő mentőkutyás csapattal veheti fel a kapcsolatot.

NYOMKÖVETÉS

A nyomkövetés tanítása egy rövid, valamilyen szagos eledellel (pl.: kolbásszal) készített nyommal kezdődik, melynek végén a fektetés tanításához használt falatka található. Gyakorláskor először az ételt is végighúzhatjuk a csapán, de ettől függetlenül a végére mindig tegyünk jutalomfalatot. A csapát szélcsendben vagy hátszéllel gyakoroltassuk. Ha a rövid csapa már megy, a távot folyamatosan növelve  érjük el a végső hosszt. Ha an csapának időbeli kitétele is van, úgy a fektetést is nyújthatjuk, először 5-10 percet várjunk, majd ezt az időt is növeljük. Ha a fokozatosság elvét betartottuk, a kutya könnyedén megtanulja kidolgozni a nehéz és bonyolult csapákat is. A nyomkövetés hazai változata a munkavizsgaként szereplő vércsapakövetés. A vércsapa tanítása megegyezik a fent leírtakkal, azzal a különbséggel, hogy ez esetben vérnyomot kell a kopóknak hosszú csapavezetéken egyesével követni. A vércsapa tanítása is jutalomfalattal történik, hiszen itt is elengedhetetlen a motíváció és a pozitív megerősítés. Sokszor adódik a kérdés, hogy honnan lehet a feladat gyakorlásához vért szerezni.
 

 
 

 

Profilkép


Képgaléria


Utolsó kép


Facebook

Levelezőlista



Archívum

Naptár
<< Augusztus >>
<< 2019 >>
Ke Sze Csü Szo Va
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  


Statisztika

Online: 1
Összes: 60865
Hónap: 503
Nap: 14